maandag 10 december 2007

Terugblik reis 2007 door Els Tamminga

Een mooie indrukwekkende reis.
Al weer bijna een week thuis na een mooie indrukwekkende reis. Letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil. Verschillen zoals het feit dat daar de maan “op z`n kop” hangt, het er in de winter nog steeds dertig graden is, de mensen daar veel op straat leven, de vriendelijkheid van de gehele bevolking en dat op z`n Bengaals alles op z`n tijd goed komt. Geen stress in Bangladesh. Ons motto van afgelopen twee weken…..
Onder dat motto volbrachten wij onze “missie”. 

Met z`n vieren gingen we op pad. Op reis om vanuit Nicole haar stichting “In de bres voor Bangladesh”, ter plaatsen te gaan bekijken hoe het er in Bangladesh op het project Rhishilpi voor stond. Na een lange reis van drieëntwintig uur vanuit Nederland, voordat we het project bereikten maakten we zelf drie dolle dwaze dagen mee in de hoofdstad Dhaka. De bevolking leren kennen door een dwaze riksja rit door oud Dhaka. Ik keek m`n ogen uit. Warmte, kleuren en geuren.

Toen via een binnenlandse vlucht op naar Satkhira. In dit plaatsje ligt Rishilpi, het project waar Nicole zich vanuit Nederland voor inzet. Toen ik jullie, voordat we op reis gingen een mail stuurde met onze plannen, had ik nooit durven hopen zoveel respons van jullie te krijgen. Door middel van vele reacties én giften.
Ik ben dan ook trots te kunnen mededelen dat de stichting van jullie 984 euro mocht ontvangen!   

Moeilijk vond ik het om vanuit hier al te beslissen welke bestemming dit mooie bedrag zou krijgen. Eerst maar eens met eigen ogen zien. Nicole vertelde me al wel dat laagste klassen van de school erg blij zouden zijn met nieuwe leesboeken. Deze kochten we dan ook in Dhaka. Hele stapels. (De blije gezichten en reacties waren het sjouwen waard…..) Voor de muzieklessen kochten we trommels, fluiten en Bengaalse tamboerijnen. Dit bracht heel wat vrolijke klanken!
Voor de allerkleinste op het revalidatie centrum kochten we zitjes voor in de schommels zodat ze er niet uit zouden vallen.

Toen we tijdens de rondleiding door de klassen ook bij het “dovenklasje” aankwamen werd er gelijk weer een doel duidelijk. Uit de verhalen van de lerares bleek dat ze eigenlijk graag een computer in de klas wilde hebben. Voor honderd euro zou ik daar een geschikte computer voor hen aan kunnen schaffen. Doen dus!  
Zo heb ik ter plekke wat kleine dingen kunnen verwezenlijken. Nicole zelf, heeft er ook weer goed rondgekeken en op het speciaal onderwijsschooltje en de afdeling fysiotherapie hadden ze een wensenlijstje voor haar stichting klaar liggen. Nieuwe looprekjes, in hoogte verstelbare bedden, lesmateriaal, rollaters en diverse oefenmaterialen.
Nu ik het zelf zo heb mogen aanschouwen weet ik zeker dat het geld wat ik nog over had, een juiste bestemming gaat krijgen.

We hebben heel veel mooie ontroerende momenten meegemaakt daar op het project. Kinderen, waarvan veel met een handicap, waren blij als wij weer even bij ze langs kwamen om te spelen, als ze even mee naar buiten mochten. Tientallen ballonnen geblazen die dagen. Waar ze dan de hele middag mee speelde..…
Op het project word er hard aan gewerkt om de kinderen zowel lichamelijk als geestelijk een goede toekomst te geven.  
Na een aantal dagen op het project te zijn geweest. Vertrokken wij om nog wat meer van het land te zien. Vele van jullie hebben onze reisverslagen kunnen volgen op de site.
Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor jullie donaties namens mij, Nicole en de kinderen daar in Bangladesh!!

Els

Geen opmerkingen:

Een reactie posten